
11 Říj Pozvánka na origami výstavu do trutnovského UFFA
Výstava bude k vidění až 12.12.2017.
Geometric Identifiable Flying Objects (GIFO v UFFU)
Simona Tomášková Gleissnerová
text Martina Vítková
Simona Gleissnerová studovala v ateliéru keramiky a porcelánu Pavla Jarkovského na Fakultě užitého umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ustí nad Labem, pokračovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru keramiky a porcelánu Pavla Knapka. Vždy si s chutí hrála s převáděním papíru do keramiky a naopak. Na jedné ze zahraničních stáží, v Marylandu v USA, objevila charakteristické zacházení s papírem, paper engineering, podobné japonským origami.
Výstava dokazuje, že metodou skládání, ohýbání, kroucení, muchlání, vrásnění a plizování papíru lze vytvořit neuvěřitelně rozličné tvary objektů a stínidel. Pro stínidla autorka používá z logických důvodů nehořlavý papír. Výsledné bílé tvary připomínají křehký a čistý porcelán, ale papír dovoluje mnohonásobně zvětšit měřítko.
Simona Tomášková Gleissnerová si našla v papíru i keramice svůj vlastní osobitý rukopis. K tvarům a způsobům skládání přistupuje ze dvou různých úhlů. Metoda vyžaduje velmi přesné geometrické členění, které dvourozměrnou matérii zformuje do třírozměrné podoby se speciálně upraveným povrchem. Svou roli hraje také subjektivita tvůrce. Z lehkosti a zdánlivé beztíže materiálu je možné vydobýt jeho příběh a výraz.
Papír je materiál, který lze přirovnat k lidskému životu. Je projektován odolat zubu času po dobu dlouhou asi tak jeden lidský život (pokud ho speciálně nechráníme). Vrásněním a překládáním si papír přizpůsobujeme. Papír na rozdíl od hrnčířské a porcelánové hlíny dovoluje autorce využít smyslu pro monumentalitu. Simona Gleissnerová dokáže skrze papír zabydlet jakýkoliv prostor, byť sebevětší. Monumentalita je pro ni výzvou, s níž posunuje a boří hranice materiálových možností. Její skládané pruhy, vějíře, nebo koule papíru ovládnou svou bělostí i secesní zdobnost a uklidní roztříštěné prostředí.
Na výstavě lze vidět nadrozměrné geometrické origami, objekty a skládané obrazy. Název výstavy si cíleně pohrává s názvem galerie – UFO jsou přece neidentifikovatelné létající objekty. Oproti tomu geometrické tvary, s nimiž Simona Gleissnerová pracuje, dokážeme popsat díky více jak dvoutisícileté tradici matematiky naprosto dokonale. Autorka si pohrává se základními stereometrickými tělesy, koulemi, kužely, jehlany a hranoly a sférickými tvary, ale i velmi neobvyklými kombinovanými prostorovými útvary vytvořenými na základě křivek a šroubovic. Povrchy těles jsou zvrásněné v opakujících se rytmických skladech a vytvářejí ornamenty z prohlubní a výdutí.
Volné objekty existují v prostoru jako levitující oblaka či vějíře, stínidla lamp mají navíc možnost působit efektem průsvitu, který z bílé vytvoří zlatou světelnou kouli v několika odstínech. Geometrie není v pojetí Simony Gleissnerové žádná nuda, ale velmi praktická, krásná a tvůrčí zábava.